ספרות ישראלית: שלושה ספרים חדשים - מורשת תרבות
 
 

יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 



תרבות

דף הבית » תרבות » חדשות » ספרות ומשחקים » ספרות ישראלית: שלושה ספרים חדשים


ספרות ישראלית: שלושה ספרים חדשים


25/12/2013
הוצאת הספרים של יד יצחק בן-צבי מציגה שלושה ספרים חדשים, העוסקים בארץ ישראל בשלל זוויות. מהטיולים לפטרה דרך סיפורת מזרחית ועד לגבולות ארץ ישראל לפני 2000 שנה.


לרגל ימי החורף הקרים, הוצאת הספרים של יד יצחק בן-צבי מציגה שלושה ספרים חדשים, העוסקים במגוון תחומים: המסעות האסורים לפטרה, ספר הדן בתחומי ארץ ישראל בימי הבית השני ובתקופת המשנה והתלמוד וספר העוסק ב'סיפורת מזרחית' בישראל הספרים נכתבו על ידי מיטב החוקרים וההיסטוריונים וכוללים בתוכם צילומים נדירים מתוך תקופות שונות בהיסטוריה של ארץ ישראל.
 
הספר הסלע האדום – המסעות האסורים לפטרה / נסיה שפרן
בעשרים שנותיה הראשונות של המדינה נתפסה פטרה ('הסלע האדום') בתודעה הישראלית כמקום המרוחק, המדברי, הנועז והמסוכן ביותר שאליו אפשר היה להגיע. כשהם חמושים בתודעה זו חצו חמישה עשר צעירים וצעירות את הגבול הירדני במטרה להגיע אל היעד הנכסף, אולם רק שלושה מהם חזרו. בספר 'הסלע האדום', משורטטת לידתו והיווצרותו של מיתוס 'הסלע האדום' בקרב בני דור הפלמ"ח ואת אימוצו בידי בני הדור שבא אחריו, שתודעתו עוצבה גם בהקשר לפעולות התגמול של הצנחנים. תופעת המסעות לפטרה מוצבת על רצף מסורת המסעות הארץ-ישראלית, שעוצבה במהלך מאה השנים האחרונות החל בצמיחתו ובעיצובו הייחודי של אתוס הטיילות המקומי בתקופת היישוב, וכלה במסעות התרמילאים של העשורים האחרונים.

בכל פרק בספר מובאים רקע התקופה, סיפורי חייהם של משתתפי המסע, מה שידוע על שלב ההתארגנות, על המסע עצמו והתגובות הציבוריות על המסעות לפטרה.
רוב ההולכים לפטרה בני דור המדינה נמנו עם מי שנחשבו לעילית בני דורם. אלה מהם שלא צמחו במסגרות העילית של 'ארץ ישראל העובדת' הפנימו את האתוס הצברי ושאפו להיות חלק ממנו.
ההליכה לפטרה הייתה אקט של עילית הנוער ושל אלה שרצו להסתפח אליה. סיפורי החיים בספר 'הסלע האדום' נועדו להמחיש עובדה זו, אשר בלעדיה אי אפשר להבין את היחס המורכב של הציבור הישראלי כלפי המסעות הללו.
 
הספר 'הסלע האדום' מתאר את כל המסעות הידועים לפטרה בתקופות שונות בניהם: בין השנים 1953-1967 ומסעות שנערכו החל משנת 1967 עד לחתימת חוזה השלום עם ירדן בשנת 1994. בספר ישנם תיאורים על הניסיונות שעשו המעטים שחזרו משם, לשמר את  המסעות ולנפץ את 'מיתוס' פטרה בזיכרון הישראלי. מחברת הספר נסיה שפרן מתארת ברגישות את סיפור חייהם של ההולכים לפטרה, דיוקנם של שני דורות: דור תש"ח שהינו דור הפלמ"ח, ודור המדינה שהוא גם דור פעולות התגמול ומלחמת סיני הטומנים בגרעין הביוגרפי שלהם את הדרמות הגדולות שהתרחשו לאורך השנים.
 
'בין גבולות' תחומי ארץ-ישראל בתודעה היהודית בימי הבית השני ובתקופת המשנה והתלמוד/ אייל בן אליהו.
הספר 'בין גבולות' עוסק בשאלות מהם תחומיה וגבולותיה של ארץ ישראל בתודעת האנשים באותה התקופה? האם מאשקלון שבדרום ועד עכו בצפון או שמא בין הנילוס והפרת ?האם עבר הירדן המזרחי הוא חלק מהארץ? מה מעמדו של אזור בארץ המיושב בצפיפות האוכלוסייה נכרית? האם התיישבות יהודית רצופה וצפופה הופכת את המרחב המיושב לחלק מן ה'ארץ'? האם עזיבת יהודים את המרחב גורמת להוצאתו ממנה מבחינה תודעתית?

שאלות מעין אלו, שהעסיקו ומעסיקות את תושביה היהודים של הארץ מהעת העתיקה ועד ימינו, עומדות במוקד הספר 'בין גבולות', העוסק בתחומי הארץ בתודעה היהודית בעת העתיקה. בספר מוצגות ונדונות משמעויותיהן של מגוון מפות תודעתיות של 'ארץ ישראל', מראשית ימי הבית השני ועד לשלהי תקופת התלמוד. העיקרון השוזר את הסוגיות הנדונות בספר, הוא הזיקה המתמדת שבין המרחב היישובי שבו התפרש היישוב היהודי, לבין תחומי הטריטוריה, כפי שנתפסו בתודעה היהודית או לחילופין בתודעה הישראלית. לפיכך, לתמורות ולשינויים בתחום היישוב היהודי הרצוף בארץ, הייתה זיקה ישירה לשינויים בזהותו העצמית של העם היושב בארץ.
 
ד"ר אייל בן-אליהו, מחבר הספר 'בין גבולות' הינו מרצה בכיר בחוג לתולדות ישראל באונ' חיפה.
 
מרחוב בן גוריון לשארע אל-רשיד – סיפורת מזרחית / פרופ' יוחאי אופנהיימר
הספר 'מרחוב בן גוריון לשארע אל-רשיד' הוא הספר הראשון המתאר את הסיפורת הנכתבת בידי יוצרים ויוצרות מזרחים בישראל כמכלול המורכב ממגוון של נושאים, סגנונות ועמדות אידיאולוגיות.  
ספרו של יוחאי אופנהיימר עוסק בשאלות כמו האם ניתן לאפיין את עמדתם הלשונית של סופרים מזרחים, מהו הזיכרון המזרחי וכיצד מעצבת הסיפורת את תפיסת המרחב של מי שבאים מהשוליים של מדינת ישראל. האם היחסים הבין-דוריים שמתארת הסיפורת הם יחסים של עימות אדיפאלי, ומהי תפיסתם של סופרים וסופרות ביחס לגוף המזרחי.

בנוסף, הספר עוסק בשאלות כיצד מתורגמת הזהות היהודית-ערבית להקשרים תרבותיים למשל ביחס למוזיקה הערבית מתוך נקודת מבט יהודית-ערבית על מוזיקה וזהות יהודית-ערבית בסיפורת המזרחית. ההקשרים הפוליטיים כמו בשאלת היחס לייצוגם של ערבי, מהם גבולות הייצוג של דמות הערבי בסיפורת המזרחית של הדור הראשון והשני, הפלסטינים מנקודת מבט יהודית-ערבית, מה מקומה של השואה בתודעה המזרחית ומה ההבדל בין דור הסופרים המזרחים הראשון לבין הדור השני והשלישי. כמו כן הספר 'מרחוב בן גוריון לשארע אל-רשיד' דן בשאלות: מה זה להיות אותנטי, מהם הסטריאוטיפים בסיפורת המזרחית - הדיבור המזרחי-אשכנזי,  האשכנזים כמושא חיקוי בלתי אפשרי, המרחב הלאומי והמרחב האתני - הבית כמרחב פרטי, השכונה והפריפריה. דמות האב בסיפורת המזרחית- כיבוד האב וחילופי תפקידים, איך מאזינים למוזיקה ערבית, מה הקשר בין המוזיקה הערבית ובית הכנסת המזרחי ועוד. לשאלות אלה מצטרף הניסיון של הסופר לתאר את הסיפורת המזרחית  כתורמת תרומה מכרעת לשינוי פניה של ההגמוניה הספרותית בישראל.
 
פרופ' יוחאי אופנהיימר מחבר הספר, מלמד בחוג לספרות באוניברסיטת תל אביב. בין ספריו האחרונים: "מעבר לגדר – ייצוג הערבים בסיפורת העברית והישראלית" (עם עובד 2008), "מה זה להיות אותנטי – שירה מזרחית בישראל" (רסלינג 2012).
 
יד יצחק בן-צבי הינו מוסד ממלכתי על שם הנשיא השני של מדינת ישראל, יצחק בן-צבי, אשר הוקם במטרה להמשיך את פועלו הציוני, התרבותי, החינוכי והמחקרי של הנשיא יצחק בן-צבי. המוסד הייחודי פועל ממקום משכנם של הנשיא ורעייתו רחל ינאית (ז"ל) בירושלים, בניהולו של המנכ"ל יעקב יניב. מוסד יד יצחק בן-צבי מתמחה בחקר תולדות ארץ ישראל והנחלת תרבותה ומורשתה, חקר ירושלים לדורותיה וחקר קהילות ישראל במזרח. ביד יצחק בן-צבי, בשכונת רחביה בירושלים, נמצאים מכוני המחקר, הספרייה וההוצאה לאור של ספרים במגוון תחומי העיסוק של יד בן-צבי.
את הספרים ניתן לרכוש בחנות הספרים של ההוצאה, רח' אבן גבירול 14, ירושלים, ובחנות המקוונת באתר יד בן- צבי www.ybz.org.il

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines