הפרסומות של היום - הפרסומות של פעם - - מורשת - מורשת תרבות
 
 

יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 




תרבות

דף הבית » תרבות » מאמרי תרבות » הפרסומות של היום - הפרסומות של פעם


הפרסומות של היום - הפרסומות של פעם

מאת: אודליה מרגלית

מתוך: aish.co.il - אתר עם חכמת חיים

"אל תפריעו לי באמצע..." - מה היה אומר אותו פרסומאי אם ילדו היה נפצע וילדים אחרים לא היו עוזרים לו כי הם שתו בדיוק את המשקה המפורסם?

פרסומת העבר לילדים הופנתה להורים ודברה בעיקר על בריאות. אם היתה פרסומת שפנתה ישירות לילדים, היא נתנה להם בדרך כלל להשתכנע בעצמם מטיב המוצר.

לדוגמה, על ידי שיתוף הילדים בכתיבת יתרונות המוצר החדש, או בבחירת שם לממתק החדש, כשהמשתתפים אמורים להכנס להגרלה נושאת פרסים. באופן הזה הכניסו לתודעת הצרכנים הקטנים שקיים מוצר חדש וסמכו על כך שהילדים כבר יפנו את תשומת לבה של אמא...

היום השכנוע נדחס ממש בכוח ובגסות. ככל שהתמונה משוגעת יותר, כך היא אמורה לעורר יותר את הצרכנים להסתכל בה ולהתפס למוצר.

"מכונת כביסה פנטסטית"

פרסומות העבר הצביעו על אמינות החברה המיצרת, על טיב השירות ועל אורך חיי המוצר.

היום הפרסומות אינן יכולות להציע אף אחד מן הדברים האלה מכיוון שהעולם השתנה, והמוצרים נוטים יותר ויותר לכיוון החד פעמי והזול. במוצרים כאלה אין סבה להשקיע בשירות אמינות או טיב. ממילא המוצר מיועד שיזרקו אותו לפח בעוד שעה/ שנה (תלוי מהו המוצר) ויקנו חדש, רצוי מאותה חברה.

ומכיוון שאנו מדברים על מוצרים שאין להם לא אריכות ימים לא טיב ואף לא שרות אישי אדיב, לא נותר לחברות הפרסומת דבר להציע מלבד תחרות אגרסיבית שבה כל החוטף מחברו זוכה לשבחים מפי הבוס שלו.

דוגמה? בבקשה.

חטיפת לקוחות לקופת חולים.

בפתח הסופרמרקט הגדול בעיר מגורי ישבו שני נציגים שהציעו לבאי הסופרמרקט לא פחות ולא יותר, לעבור לקופת חולים אחרת. לא שזה לא לגיטימי, אך המיקום והצורה שבה נעשו הדברים מעורר תהיות בקשר לטוהר הכוונות של שולחיהם. הנציגים ישבו במקום הומה, כשהאנשים שהגיעו לשם בוודאי לא יכלו להשקיע מחשבה רצינית בנושא (זה בכוונה, כדי שלא יחשבו, ויעברו קופה מתוך חוסר מחשבה) על הדוכן מלבד טפסים לחתימה עמד שלל נהדר של מגבות צבעוניות.


האם זו דרך הוגנת להזמנת לקוחות חדשים לקופת חולים?

"כל מי שחותם מקבל מגבת בחינם." הכריזו הנציגים. זה היה מאד מפתה. המגבות היו בהחלט יפהפיות. אנשים גם אוהבים לקבל בחינם והם ניגשו. לא מתוך כוונה לעבור קופת חולים, אלא מתוך רצון לבדוק מקרוב את המגבות. הנציגים הצליחו לצוד את המהססים שבין הניגשים, ולפתות אותם לחתום. "זה לא משנה אם אתם חותמים. החתימה תהיה בתוקף רק בעוד שלשה חודשים. עד אז, אם אתם מתחרטים, תוכלו לבטל חתימה."

האם כך מושכים לקוחות לקופת חולים?

במקרה הזה לפחות, עמדה הקופה מאחורי הדברים והסכימה לשחרר את אלה שחשבו פעמיים והחליטו שהם בכל זאת מעדיפים להשאר בקופה הישנה. אבל השאלה נשארת בעינה, האם זו דרך הוגנת להזמנת לקוחות חדשים לקופת חולים? הנציגים בפירוש לא הציעו את מה שיש לקופה להציע לעומת קופות אחרות. הם בפירוש לא הסבירו שום דבר בנוגע לביטוחים רפואיים ולהתחייבויות כספיות של הקופה כלפי בתי חולים וכדומה. הם רק נפנפו במגבת ואנשים חתמו. מי יודע כמה אנשים השאירו אחר כך את החתימה שלהם רק מפני שהתעצלו לבטל ונשארו חברים בקופה שלא היה להם מושג בכלל מהם תנאי הקבלה שלה לחברים.

פרסומת אגרסיבית והיבטים חינוכיים

היום צצות חברות פרסומת כפטריות אחרי הגשם והתחרות ביניהן עזה. כתוצאה מתחרות זו, הפכה הפרסומת לאגרסיבית יותר. אם נבדוק מה קורה בשטח הפרסומת לילדים, ניוכח שהפרסומות רק מטיפות לילדים להיות יותר נהנתנים ואנוכיים. מה דעתכם למשל על גינגל כמו "לא נותן לאף אחד" כחלק מפרסום ממתק ידוע?

על בטוח שלמעלה שם, בחברת הפרסומת כלל לא חשבו על ההיבט החינוכי של הפרסום שלהם. תפקידם מסתכם בדחיפת המוצר לתודעת ציבור הילדים בכל דרך אפשרית. ועבורם כל האמצעים כשרים. אנחנו בתור הורים צריכים לתת את הדעת על ילדינו ולדרוש פרסומת שלא תעודד בהם דוקא את הצד השלילי.


מה היה אומר אותו פרסומאי אם ילדו היה נפצע וילדים אחרים לא היו עוזרים לו כי הם שתו בדיוק את המשקה המפורסם?

או מה דעתכם על הגינגל הישן שבו הטעם האמיתי בחיינו הופך להיות שלוק מבקבוק ידוע.

האמנם אלו המסרים שאיתם אנו רוצים שילדינו יצאו לחיים? או שנהיינו קהים בעצמנו וכבר לא אכפת לנו מה הם (ואנחנו) קולטים.

באחת הפרסומות נאמר "אל תפריעו לי באמצע המשקה" - מה היה אומר אותו פרסומאי אם ילדו היה נפצע וילדים אחרים לא היו עוזרים לו כי הם שתו בדיוק את המשקה המפורסם? הרי עשרות פעמים בחודש לימדו אותם שאין רשות להפריע להם באמצע השתייה... האם אותו קופירייטר היה מקבל זאת בהבנה?

הדברים חודרים אל מתחת לפני השטח

אנחנו מתרפים מלעמוד על המשמר בענין הפרסומות. פשוט נדמה לנו שמרוב פרסומות, אף אחד לא שם לב כל כך מה באמת נאמר בה. אבל הדברים הנקראים באקראי ונשמעים לצד האוזן אינם אובדים באמת!

דוקא כשהם חודרים דרך החושים שלנו, בלי תשומת לבנו הם משפיעים. ידועים נסיונות שנעשו בקניונים בארה"ב על פרסומות שפורסמו בהבזקי שניות הן בשמיעה והן בראיה. הפרסומות לא נקלטו כלל בתודעה, וחדרו ישר לתת מודע. התוצאה שנצפתה בנסויים אלו היתה שאנשים קנו מוצרים בלתי שימושיים להם מבלי לדעת מדוע קנו מוצר זה או אחר שפורסמו באופן הנ"ל.

למזלנו הרב, בעקבות הניסוי הזה, חוקקו חוק שאסור לפרסם בדרך זו, מכיוון שהאדם אינו מודע לה ואינו מפעיל שום חוש ביקורת, ולכן הוא חסר הגנה בפני חדירת הפרסומת למוחו.

מה קרה לחוש הביקורת?

לרוע המזל, גם בפרסומת הגלויה איננו מרבים להפעיל את חוש הביקורת שלנו כראוי, וחבל. אנשי חינוך כבר נתנו את דעתם גם על הנזק שהפרסומת גורמת לילדים ולנוער שנחשף אליה. לילדים שרואים עדיין את העולם בשחור ולבן קשה מאד להפעיל חוש ביקורת כלפי המוצר המפורסם. התאוות אצלם חזקות ובלתי מרוסנות עדיין על ידי שיקולים הגיוניים, והתוצאה, שכשהם רואים מוצר שמפורסם בצורה מפתה, הם נמשכים לקנות אותו מבלי לחשוב בכלל. השיטה הזו של קנית מוצרים בלי שיקול דעת עלולה להפוך להם אחר כך לדרך חיים כשיתבגרו ויקימו בתים משלהם. הם "ירצו" אז הם "יקנו" אפילו אם האוברדרפט בבנק כבר גולש.

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines