ידעתם ששרק יהודי? - הרב שרגא סימונס - מורשת - מורשת תרבות
 
 

יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 




תרבות

דף הבית » תרבות » מאמרי תרבות » ידעתם ששרק יהודי?


ידעתם ששרק יהודי?

מתוך: aish.co.il - אתר עם חכמת חיים

דיוויד וייס הוא תסריטאי זוכה פרס ה"אמי", שפרי עבודתו האחרונה, "שרק 2", הוא כרגע הסרט הפופולרי ביותר בארה"ב. הסיפור עוקב אחר הרפתקאותיה של מפלצת שוכנת ביצות (שְרֶק) שמתחתנת עם נסיכה יפהפייה (פיונה) ולאורך הדרך, מגלה את המשמעות העמוקה של נישואין, זהות עצמית ומסירות לאחרים.

סיפורו האישי של וייס מהווה בעצמו עלילה רבת-תהפוכות, הכוללת ילדות במשפחה יהודית מתבוללת, תפקיד של כומר העובד עם בני נוער ובסופו של דבר, הפיכה ליהודי שומר מצוות. בגיל 44, נשוי ואב לשני ילדים, שוחח דיוויד וייס עם Aish.co.il מביתו שבלוס אנג'לס.


***

Aish.co.il: "שְרֶק 2" הפך ללהיט ענק ושבר אפילו את השיא של "פארק היורה". נראה שהסרט עומד להיות סרט האנימציה הרווחי ביותר בכל הזמנים. זה משהו שציפית לו?

וייס: תמיד ידעתי שהסרט ימשוך קהל רב, בהתבסס על הצלחת הסרט הראשון. למעשה, סיימתי לכתוב את "שְרֶק 2" לפני קרוב לשנתיים. באותו שלב, הפרוייקט עדיין לא היה כה מגובש ומאוחד. עליכם להבין שהמון תלוי באנימציה עצמה. לפעמים אפשר לראות את אמני האנימציה עומדים בתא שלהם, משחקים חלק מהסצינות על ידי כך שהם עושים פרצופים מטורפים מול המראה. זה מה שמעניק לתסריט חלק גדול מקסמו. כך שקיווינו שהכל ישתלב היטב בסופו של דבר, אבל לעולם אי אפשר להיות בטוחים עד שהציבור לא רואה את הסרט ומגיב.

Aish.co.il: אמנם ילדים אוהבים את "שְרֶק 2", אבל ברור שקיימים בסרט מסרים עמוקים יותר שמושכים גם מבוגרים. האם כללתם מסרים כלשהם שהם ספציפיים ליהדות?


המסר מרכזי מבוסס על משהו ששמעתי מהרב שלמה גולדברג (ששמע אותו מהרב נח אורלובק). זוהי הגדרה של אהבה: מה שחשוב לך, חשוב לי.

וייס: למען האמת, מסר מרכזי מבוסס על משהו ששמעתי מהרב שלמה גולדברג (ששמע אותו מהרב נח אורלובק). זוהי הגדרה של אהבה: מה שחשוב לך, חשוב לי. בסרט, אחרי ששְרֶק מתחתן עם הנסיכה פיונה, הוא מניח שהוא ימשיך להיות מפלצת ולגור בביצה. אבל האבא של פיונה (המלך) זומם להחזיר את בתו לארמון. המלך פורט על מיתרי ההערכה העצמית של שְרֶק וגורם לו להרגיש כאילו הוא הרס את חייה של פיונה המסכנה. יש מספיק עדויות לכך שגורמות לשְרֶק, ואפילו לקהל, לשאול את עצמו אם זה נכון.

בהתחלה שְרֶק מרגיש מאוד אגואיסטי ופשוט רוצה שפיונה תישאר אתו בביצה. אבל אז הוא מתחיל לחשוב: אולי פיונה הייתה מאושרת יותר בתור נסיכה, במקום בתור אשתו של המפלצת. וכיוון ששְרֶק אוהב אותה כל כך, הוא רוצה לתת לה שיקוי נוסח "והם חיו באושר ועושר עד עצם היום הזה" ולתת לה לחזור לחיי המלכות שמגיעים לה. לא כיוון שזהו הדבר הטוב ביותר עבור שְרֶק, אלא כיוון שהוא רוצה זאת למען פיונה עצמה.

בפגישה עם מנהלי האולפנים (שרבים מהם יהודים), מדי פעם נהגתי להזכיר את העובדה שזהו אידיאל יהודי מסורתי. למעשה, זהו נושא בסיסי בסרט ואני גאה בכך שעזרתי לכוון את הדברים בכיוון זה. כך שדרך שְרֶק, קצת חוכמה יהודית מגיעה למיליוני אמריקנים.

Aish.co.il: מה הייתה האוריינטציה היהודית שלך כשגדלת?

וייס: גדלתי כרפורמי, ופירוש הדבר בשבילי היה בעיקר הציורים של מרק שאגאל, השואה והעצים של קק"ל בארץ ישראל. במילים אחרות, לא ממש הבנתי מהי היהדות. אבל, מאוד התעניינתי ברוחניות. שמעתי את הסיפור על אברהם אבינו, שהבין מגיל צעיר שחייב להיות משהו 'גדול' יותר מאלילים, 'גדול' יותר מהשמש והירח והכוכבים. הסיפור הזה ממש הדהד בתוכי. אני זוכר שבגיל 6 התעוררתי באמצע הלילה, תוהה מה קורה כשמתים, ותוהה אם בעצם אין בחיים ובעולם משהו שהוא מעבר לכך. זה נראה לי מפחיד נורא, אם החיים פשוט נגמרים כשמתים.

Aish.co.il: אז התחלת להתעניין יותר ביהדות?

וייס: לא, בגלל שהיה לי הרושם שאמונה באלוקים ובגן עדן הם אידיאלים נוצרים. זה היה כאילו, אנחנו לא מאמינים במה שהם מאמינים. אבל הייתי במסע נחוש למצוא את אלוקים.

Aish.co.il: וכיצד באת על סיפוקך?


קרוב לוודאי שאם היה בסביבה יהודי שישכנע אותי לגבי אלוקים, הייתי הופך ליהודי שומר מצוות.

וייס: כשהייתי בתיכון בוונטורה (קליפורניה), מתוך 2,800 תלמידים רק 7 היו יהודים, וגם זה בקושי. כל חבריי הקרובים הלכו לכנסייה. ולילה אחד הייתה לי שיחה עם כומר צעיר, שהוביל אותי על ידי טיעון לוגי לאמונה בא-ל. זה שכנע אותי להפוך לנוצרי. קרוב לוודאי שאם היה בסביבה יהודי שישכנע אותי לגבי אלוקים, הייתי הופך ליהודי שומר מצוות.

Aish.co.il: זו חתיכת קפיצה - מבר מצווה לאכילת לחם הקודש.

וייס: האמת שישו היה החלק המעצבן בכל העסק. לא אהבתי את השם "ישו" ולא יכולתי לומר אותו במשך שנה לפחות. היו חלקים בנצרות שלא בדיוק עבדו עבורי ומהם פשוט התעלמתי. אבל כאמור, הייתי במסע חיפוש נלהב אחר אלוקים וזו הייתה הדרך היחידה שהוצעה לי. אז הוטבלתי וביליתי את 17 השנים הבאות בתור כומר שעובד עם בני נוער והפקתי הפקות מורכבות של תיאטרון וסרטים עבור צעירים.

Aish.co.il: למרות זאת, בסופו של דבר משהו גרם לך לחזור ליהדות.

וייס: ב-1989 הייתי באירלנד לרגל הפקת סרט, ובזמני הפנוי שימשתי ככומר שעובד עם בני נוער בכנסייה המקומית. היה שם יהודי אורתודוכסי צעיר שעבד באולפן הסרטים, בשם דיוויד סטיינברג (כיום הוא מפיק בחברת דיסני וכותב ספרי ילדים). זו הייתה הפעם הראשונה שפגשתי יהודי שומר מצוות. הוא היה נחמד וכייפי וכל האנשים באולפן העריצו אותו.

בכוונה תחילה השתדלנו שלא להיתקל זה בזה, במשך כשנה. ואז, בשלב מסוים לימדתי את הקבוצה בכנסייה על חגים יהודיים ולא יכולתי להבין כלום בתוך כל הבלגן. אז ביקשתי מדיוויד לבוא וללמד כמה שיעורים. הוא הסכים והוא פשוט היה נהדר.

באותו שלב הוא הבין שאני לא מנסה לגרום לו להמיר את דתו והתחלנו לשוחח. אני זוכר ששאלתי אותו. "לי יש את ישו בתור הקורבן שלי. אבל לך אין מקדש ולכן, אין לך קורבנות. מה אתה עושה לצורך כפרה?"

הוא ענה על השאלה בצורה מקסימה, והסביר לי שה' אומר: "אני רוצה את הקורבן של שפתותיכם. אני רוצה את שירות לבבכם. תפילה. עבורי, זה טוב יותר מאשר קורבנות המנחה".

הבנתי שהיהודים היו נאמנים לאלוקים במשך אלפי שנים, ללא בית מקדש וללא קורבנות. הדבר הותיר אותי המום, כיוון שזה לא מה שמלמדים בכנסייה. מלמדים אותך שדמו של מישהו חייב להישפך בגלל חטאינו. בלי דם, אין מחילה.

הדיון הזה ערער אותי. הרגיז אותי שקבוצת אנשים מסתדרת כל כך טוב בלי ישו. במיוחד כיוון שהנוצרים טוענים שכל העולם זקוק לו.

אז זה הוציא לי קצת רוח מהמפרשים. והתחלתי להתעייף מהנצרות בכל מקרה, כיוון שהיא לא באמת הייתה הבית שלי ובעצם, תמיד הרגשתי קצת זר בתוכה.

אז התחלתי לבדוק את האמונות שלי ותהיתי, אם אני לא אמור להיות יותר כמו דיוויד סטרנברג.

Aish.co.il: מה הייתה נקודת המפנה?

וייס: סוף שבוע אחד נסעתי להרים בחוף הצפון מערבי של אירלנד. עמדתי שם, מביט מטה מגובה 5,500 מטר, בשעה שהאוקיינוס האטלנטי מסתער על חומת סלעים אדירה והרוח המגיעה מהים יורה פרצי מים במעלה סלעים אלה.

זה היה כל כך פראי ורב עוצמה. הסתכלתי על הים, מבלה זמן "עם עצמי", כפי שעושים נוצרים אדוקים מדי בוקר. הסתכלתי על המראה המדהים הזה וחשבתי: ברור שזוהי ידו של אלוקים. "השמים מספרים כבוד אל ומעשה ידיו מגיד הרקיע" (תהילים י"ט).

הייתי נסער מאוד, כיוון שלא ידעתי למי להתפלל. חשבתי שאם אתפלל לישו, אני עלול לבגוד בא-ל האחד האמיתי. ואם אתפלל ישירות להשם, אבגוד בדתי ב-15 השנים האחרונות.

ההרגשה הייתה דומה למה שהרגשתי בגיל 14, כשהוריי התגרשו. ערב אחד רציתי ללכת לאמי. חשבתי שאם אראה אותה, זה ירגיע את החרדה שהגשתי. כשיצאתי מהדלת, אבא שאל אותי, "לאן אתה הולך?" ואמרתי שאני סתם הולך לטיול. לא רציתי שהוא יידע לאן אני הולך, כיוון שלא רציתי שהוא יחשוב שהוא לא מספיק עבורי.

כשהגעתי לדירה של אמא שלי, פרצתי בבכי. הרגשתי כאילו בגדתי באבי. זו הייתה הרגשה איומה.

כך הרגשתי כשהתבוננתי על הצוקים, בלי לדעת למי להתפלל.

Aish.co.il: אם כך, איך עשית את המעבר בסופו של דבר?

וייס: פגשתי את מבקר הסרטים מייל מדווד. מכתיבתו חשבתי שהוא נוצרי, גם כיוון שראיתי שדבריו צוטטו בכתבי עת נוצריים. פגשתי אותו בפסטיבל סרטים והוא חבש כיפה. הוא הזמין אותי לביתו לארוחת צהריים בשבת. זה היה פשוט נהדר, עם בית הכנסת והמשפחות והילדים. פגשתי את אשתי באותו יום והתחלנו ללכת לשיעורי יהדות למתחילים.


במשך תקופה מסוימת הלכתי לבית כנסת בשבת ולכנסייה ביום ראשון.

אבל המשכתי ללכת לכנסייה, מתוך מחשבה שאוכל לשלב את היהדות לתוך היותי נוצרי. במשך תקופה מסוימת הלכתי לבית כנסת בשבת ולכנסייה ביום ראשון.

אבל אז הבנתי שעליי לוותר על משהו מסוים והיהדות הפכה להיות הרבה יותר משמעותית. מלבד זאת, בכנסייה די כעסו עליי, כיוון שהתחלתי למצוא חורים בתיאולוגיה ולהתנגד לפסקאות שנראו לי אנטישמיות בברית החדשה.

אז סוף הסיפור הוא שהלכתי למקווה וויתרתי על הנצרות. ואשתי הלכה למקווה והפכה ליהודיה. עכשיו, תודה לא-ל, יש לנו שני ילדים יהודים יפים, שלומדים בבית ספר יהודי, אנחנו שומרים שבת ושומרים כשרות. ועדיין יש לנו המון לאן להתקדם.

Aish.co.il: מה הצעד הבא בצמיחה הרוחנית שלך?

וייס: להגיע לישראל היה צעד גדול עבורנו. בשנה שעברה הגענו לבלות בישראל את סוכות. זה היה הביקור הראשון שלנו בישראל ופחדנו לבוא. אבל השפעת הביקור הייתה כל כך חזקה, שאחרי חצי שנה באנו שוב ונתתי הרצאה בבית הספר לקולנוע בירושלים. עכ

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines