מגעו של הוויתור - אריק גלסנר - מורשת - מורשת תרבות
 
 

יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 




תרבות

דף הבית » תרבות » מאמרי תרבות » מגעו של הוויתור


מגעו של הוויתור

מאת: אריק גלסנר

מנור ניסה להיות פזמונאי "פופ" ולא, חלילה, יוצר רוק נפוח מחשיבות עצמית. אבל הוא היה מוכשר מדי, רגיש מדי, אוהב עברית מדי, שורשי מדי, בעל מגע פזמונאי עדין מדי מלהיות כזה


לאה גולדברג נפטרה בינואר 1970. בפברואר אותה שנה נפטר עגנון, ובמארס היה זה אלתרמן שנפגש באין קץ. מאז, כמדומני, לא נוצר רצף עגום של פטירות באף תחום אמנותי כמו הרצף שפוקד את הפזמונאות והזמר העברי בשנה-שנתיים האחרונות. נתן יונתן, נעמי שמר, אריק לביא, עוזי חיטמן וכעת האדם שכשרונו הגדול ביותר אולי הוא היכולת לעורר כלפיו אהבה, אהוד מנור.
יש גם משהו סימבולי – אף שסימבוליות בזמן אֵבל היא תמיד וולגרית – בכך שאת מקום הספרות תופסת כעת, לאחר 35 שנה, הפזמונאות כנושאת הלפיד המפוקפק של יצרנית ימי אבל לאומיים. כי במקביל לשלוש הפטירות של 1970 השלימו אריק איינשטיין ושלום חנוך באותה שנה שְלָשה יצירתית, מלאת חיים, ששינתה את פני המוסיקה ו"הזמר" העבריים לנצח. במרוצת 69'-70' הוציא איינשטיין את 'פוזי', 'שבלול' ו'פלסטלינה', הרכיב את נצר הרוק הצעיר ל"עין" של הזמר העברי, והעביר בכך הילוך לתפיסה עצמית רצינית יותר של מקצוע "הזמר". מאז, המוסיקה הפופולרית זוכה, ולעתים רחוקות גם בצדק, לכבוד שהיה שמור קודם לכן לספרות.
אהוד מנור דווקא לא אהב את הרצינות הזו ביחס למוסיקה הפופולרית. הוא חזר והדגיש שהקסם בתרבות הפופ נעוץ בקלילות הלא מחייבת שלה. יחסו המתפעל אך המסויג כלפי שלום חנוך, בראיונות שונים ובין השיטין שלהם, ממחיש את זה. מנור ניסה להיות פזמונאי "פופ" ולא, חלילה, יוצר רוק נפוח מחשיבות עצמית. אבל הוא היה מוכשר מדי, רגיש מדי, אוהב עברית מדי, שורשי מדי, בעל מגע פזמונאי עדין מדי מלהיות כזה. בכמה ראיונות לאורך השנים דיבר גם מנור על כך שהאנשים שבהם הוא מקנא הם האנשים היפים, הבטוחים בעצמם, שאינם צריכים להיות אמביציוזיים והישגיים כדי לעורר כלפיהם אהבה. "זבנים בחנויות" הוא אמר באחד הראיונות, "אלה האנשים המאושרים".
אני חושב שבאמירה הזו, כמו ברצון המוצהר להיות "פופי", נעוץ קסמו של מנור. מין ענווה וויתור ביחס לעולם, שדווקא הנסיגה שיש בהם מ"הדברים" מאפשרת לחזור ולזְכות בהם ולזַכות בהם את הרבים. אחד הפזמונים – ובעיניי אף השירים – הגדולים ביותר בעברית הוא 'עד סוף הקיץ' של מנור שהלחין במופתיות מישה סגל. חיכיתי לעיניה, חיכיתי לעיניה – כותב מנור ומכווץ את הלב – מה כבר יכולתי לבקש באמצע הרחוב. לבסוף מסתפק מנור ב"הנה אנחנו שניים שלובי צִלֵי ידיים". ההסתפקות הזו במועט של צִלֵי הידיים, הויתור הגדול שנרכש במאמץ נפשי עצום, מאפשר למנור ולנו לחזור ולזכות בדברים מחדש. וכשמנור – בענווה שמאפיינת את אלה שיודעים הרבה, הרבה יותר מהשחצנים – החליט לפני כמה שנים לשיר, לנסות ולהיות גם זמר ("זבן בחנות"?), העדפתי את קולו הסדוק שר את 'כמו גלגל בתוך גלגל' יותר מאלף זמרים שלא יצליחו להדליק אותי.
הוויתור הזה על העצמי עומד גם בשורש הפיכתו של שיר המחאה 'אין לי ארץ אחרת' לשיר עם. מנור התפלא על כך שהשיר קנה לו לבבות גם במחנה הפוליטי שנגדו הוא יצא. אבל זו פליאה לא מפליאה בכלל. מנור לא יודע להיות אנטי אלא רק בעד. לכן שירי מחאה יכתבו פזמונאים אחרים, והשיר הזה יישאר שיר עַם חרישי ונוגה.
מנור, ממש כמו שהוֹרָה, כמדומני, ר' נחמן מברסלב, ניסה להיות תמים. האיש שכתב את 'אגדה יפנית' ושיודע כמה אכזרי העולם הזה שבו ציידים – שאין להאשים אותם, כי הם מתקיימים הרי על צֵידם! – יורים בברבורים, לא היה תם אבל ניסה בכל כוחו להיתמם (במובן הטוב של המושג). לכן לא היה מתאים ממנו לכתוב את 'הבלדה לשוטר אזולאי', אחת הדמויות התמות ביותר בתרבות הישראלית.
בפרפרזה נוספת ומצמררת על ר' נחמן מברסלב ("כל ימי אני הולך לארץ ישראל ובינתיים אני רועה בברסלב") כתב מנור ב'ימי בנימינה' המרטיט: "כל ימי אני הולך לשם ולא מוצא". אבל בפזמוניו הוא "מצא". מציאה עשירה ושמורה גם לעתיד.


ללכת שבי אחריו
נורית הירש נפרדת מאהוד מנור. "כל דבר הוא עשה בהתלהבות של ילד"
"זו היתה שנה איומה. נעמי שמר, נתן יונתן, עוזי חיטמן – ואהוד, שבשבילי זו האבדה האישית הכי קשה. הוא אדם שחייו שזורים בחיי. הכרנו במועדון צוותא בשנת 67'. שלמה ניצן הכיר בינינו, ולאהוד היו בכיס המילים של 'הבתים שנגמרו ליד הים'. למחרת כבר הלחנתי אותו. כתבנו יחד את 'ללכת שבי אחרייך', 'בשנה הבאה', 'אבניבי'.
"הוא היה אדם אופטימי, מתלהב, דינמי, איש עשייה. אהוד הוא איש שקם בשש בבוקר מלא התלהבות. כל דבר הוא עשה בהתלהבות של ילד. לפני שבוע הוא כתב לי מילים לשיר שייעדנו לזמר חדש, ורק אתמול הוא שלח שיר נוסף. עוד לא הספקתי לקרוא אותו. זה שיר שנכתב לאירוע המיוחד לרגל קבלת תואר דוקטור כבוד באוניברסיטת בר-אילן. היינו אמורים להיפגש היום (יום שלישי) בהיכל התרבות בפתח-תקווה, כי השיר שכתבנו לסרט 'השוטר אזולאי' מועמד לפרס.
"זו אבדה אישית כבדה. הוא היה חלק מחיי, חלק מהמשפחה".
הביא לדפוס: שי צלר


איפה השיר שהוא הבטיח
אריאל זילבר נפרד מאהוד מנור. "ממנו למדתי איך לגשת לטקסט"
"ההכרות שלי ושל אהוד התחילה בשנת 70'. הוא הכיר אותי דרך אמא שלי (ברכה צפירה), והציע לבמאי אברהם הפנר שאלחין שירים לסרט שלו 'לאן נעלם דניאל וקס'. השמעתי לו את המנגינה של 'אגדה יפנית', הוא רשם את ההברות שאני שרתי, ולמחרת הוא כבר נתן לי את המילים.
"הוא היה כותב מילים לפי מנגינות. הוא תמיד ידע לקלוט את ההרגשה, וככה הוא עבד עם מתי כספי, עם בועז שרעבי. תמיד קינאתי בו, כי לי לקח חודש לכתוב מילים והוא היה עושה את זה במהירות ועם דיוק. היתה לו רגישות עצומה. הוא היה מתעקש שלא אשלח לו קלטת של מגינה, אלא שהוא יבוא ויקשיב. למדתי ממנו הרבה. למדתי איך לגשת לטקסט.
"אהוד היה תמיד בעניינים. הוא ידע על כל זמר חדש. רק לפני שבועיים הוא התקשר ורצה שאביע דעה על זמר חדש שהוא עובד איתו. הוא ידע לקלוט אנשים בתחילת הדרך. ואני תמיד התפלאתי איך הוא מספיק הכל.
"לפני שבוע הוא אמר שהוא ישלח לי שיר שהוא כתב. אני עדיין מחכה. אני כבר אפגש איתו בשמיים ואשאל אותו איפה השיר שהוא הבטיח".
רשימת התגובות  
המלצה לסיורים בעקבות משוררים - בן שמעון, 17/06/2005
בהמשך לכתבה המענינת הריני מציע לסייר בעקבות שירי אהוד מנור בבנימינה.
זכיתי להשתתף בסיור כזה שהודרך בצורה מקורית ומיוחדת על ידי שלמה מוסמן.בסיור מוסמן הציג ,ניגן וסיפר לנו את הסיפורים ששמע מאהוד מנור בצורה מרגשת.אותו שלמה מוסמן עורך גם מיצגים כלומר סיורי תאטרון רחוב בעקבות נעמי שמר,בעקבות לאה גולדברג,בעקבות ביאליק,בעקבות יורם טהר לב בעקבות אלתרמן,בעקבות יהודה עמיחי ועוד .הדרך המיוחדת שלו בהדרכה המשלבת תאטרון הקראה ומוסיקה יוצרת חוויה מומלצת מאוד.

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines