פעמון ורימון - ד"ר רחל קולנדר - מורשת - מורשת תרבות
 
 

יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 




תרבות

דף הבית » תרבות » מאמרי תרבות » פעמון ורימון


פעמון ורימון

בפרשיות האחרונות אנו מוצאים תיאור נרחב של בגדי הכהונה, וביניהם המעיל, שעליו נתלו פעמונים ורימונים.

הפעמונים הם הכלים העדינים והמפותחים ביותר בקבוצת האידיופונים. הפעמון מורכב משני חלקים: גוף הפעמון והענבל שבתוכו, ומכונה במשנה (מסכת פרה, פרק י'ב משנה ח') 'חיבור', כלומר – זהו הצירוף של הזוג, דהיינו, החלק החיצוני, הקליפה, יחד עם הענבל. אפשר למצא פעמונים בתרבויות השונות בכל הגדלים והצורות, החל מפעמונים זעירים אצל נשות יהודי חבאן או פעמוני הגמלים במזרח הקרוב שצורתם כאשכול המכיל ששה פעמונים ויותר היוצרים כעין צורת כוורת, ועד לפעמון ענק, הנמצא בפקין וגובהו כארבעה וחצי מטר. מוכרים גם פעמוני הצאן, בעיקר בשוויץ ובאוסטריה, שהם עגולים כרימונים. חרוט בהם סדק, שתפקידו להשפיע על איכות הצליל, והם נתלים על צוואר המשכוכית כדי לסמן את מקומם של הצאן והבקר הרועים בשדות. הפעמונים באסיה המזרחית עשויים מנחושת, ושל עמי אפריקה עשויים מברזל. אך קיימים גם פעמונים מעץ, מחרסינה, מחימר ומזכוכית.

את קולו של הפעמון מפיקים בשתי דרכים: בעזרת הענבל שבתוכו, או על ידי הקשה עליו מבחוץ. ואכן, הפעמון, כמו גם הרימון המתוארים בפרשה, הנראים לכאורה כקישוט או כתכשיט שולי בתוך מכלול בגדי הכהונה, מהווים מרכיב חשוב בעבודת הכהן הגדול בבואו את הקודש, ואנו מוצאים אצל הפרשנים את שתי דרכי הפקת הקול, בהתאם למשמעותו הסמלית של המעיל.

הרמב'ם, למשל, מפרט את צורתו של המעיל בהלכות כלי המקדש, פרק ט', בספר העבודה שבמשנה תורה. לדעתו, הרימונים נעשו מחוטי תכלת ארגמן ותולעת שני, ואילו הפעמונים והענבלים שנעשו מזהב, הוכנסו לתוכם, שלושים וששה בכל צד של המעיל. וכך, המעיל המכפר על לשון הרע (מסכת ערכים דף ט'ז עמ' א) מעצים את משמעותו, על ידי המחשה של 'קול המכפר על קול'. כלומר, הרימון, שהוא בעצם כדור בד חלול, מתמלא על ידי הצלצול של הענבל, המודיע על תכולתו ובכך מפרסם את מעלתו ואת מעלת כל אחד מישראל (בניגוד ללשון הרע, שמדגיש דווקא את החסרונות). גם המספר הסמלי של הפעמונים שבמעיל – שבעים ושנים, הוא כנגד ע'ב הנגעים בספר ויקרא, הבאים על חטאי לשון הרע.

לפי דעה אחרת, (הרמב'ן, ה'חזקוני', ואחרים), חוברו הפעמונים למעיל לסירוגין: שני פעמונים ורימון, וכך, הצליל הופק על ידי נקישת הפעמונים זה בזה ולאו דוקא על ידי הענבל. המשמעות הסמלית של קולות אלה היא להזכיר את הקשר של עם ישראל זה לזה, ואת חשיבות החיבור ביניהם. הפעמונים הנשמעים בקרב המתפללים יוצרים את התקשורת ביניהם, ואת ההזדהות שלהם עם הנעשה במשכן. באמצעות צלצול הפעמונים הכהן לא רק מודיע על התקרבותו לקדש הקדשים, אלא מסמל את דרגת האחדות וההזדהות הנעלה ביותר של עם ישראל. חיזוק לדעה זו נמצא גם, כפי שהוזכר קודם, במספר הפעמונים – ע'ב הפעמונים עולים בגימטריא גם למנין 'חסד', שהוא הדרגה הגבוהה של החיבור שבין אדם לחבירו. 

  

 

ד'ר רחל קולנדר

 


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines