אז ישיר ישראל - רחל קולנדר - מורשת - מורשת תרבות
 
 

יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 




תרבות

דף הבית » תרבות » מאמרי תרבות » אז ישיר ישראל


אז ישיר ישראל

שירת הבאר היא אחת מעשר השירות שבתנ'ך (מדרש זוטא לשיר השירים, פרשה א), ואחת משלוש השירות שאנו מוצאים בתורה: שירת הים, שירת הבאר ושירת האזינו. שלוש שירות אלה מכוונות, ע'פ תורת חב'ד, כנגד שלוש ספירות המוח – חכמה, בינה ודעת. שירת הים שייכת ל'ים החכמה'; שירת הבאר מתייחסת לעליית מי הבאר (בארה של מרים, לפי חלק מן המפרשים) ולכן זהו ביטוי לבינה העולה מצירוף של פרטים הצומחים להבנה כוללנית; שירת האזינו היא שירת הדעת. לפיכך אנו מוצאים בשירת הבאר את 'אז ישיר ישראל', שבניגוד לשירות האחרות מושרת כאן ע'י כלל בני ישראל בעצמם, ללא דרבון וסיוע של משה, מרים או כל דמות אחרת.

שני מרכיבים קיימים בפרשת הבאר – השירה והמים. למונח 'שירה יש שתי משמעויות. האחת היא צורת ביטוי הלקוחה מעולם הספרות, שעיקרה תבנית כתיבה בסגנון מליצי ותבניתי, ולעיתים במשקל ובחריזה. יתרונה בעצמתה ובמגוון רמזיה. המשמעות השניה היא המוסיקלית, בבחינת 'אין שירה אלא מוסיקה במלים'. המוסיקה נמצאת מעבר לביטוי המילולי, שכן דרך המנגינה אפשר להביע דקויות ורגשות שלא ניתן להכילן בהגיית מלים ואותיות. ללחן יש, על כן, חשיבות רבה, ועל כך אנו למדים גם מדברי המלבי'ם בשירת דבורה. אפשר להניח ששירת הבאר, כמו בשירים מקראיים אחרים, הושרה במנגינה, כפי שהיה נהוג גם בקרב עמים אחרים בעולם העתיק. יתכן גם שהיו להם כלי נגינה ששמשו אותם עוד מתקופת יציאת מצרים. הלחן לא נשמר אך אופן ביצועו – כאיש אחד, ולא כשירת מענה כפי שהיה בתחילת הדרך – מוכיחים על הלכידות ועל העצמה של השירה. אל הלחן הזה נוסף המלל, והשילוב של מלל ולחן תכליתו מצד אחד לבטא דרגה רוחנית גבוהה, ומצד שני לגרום להתעלות. ואכן, עצם שירת ההודיה ליד הבאר כאיש אחד, ללא צורך במנהיגות, מבטאת את ההתעלות של עם ישראל ואת מוכנותם לכניסה לארץ ישראל. 

המרכיב השני הוא המים. המים קשורים לכל הנושאים העולים בפרשתנו, ומחברים (כמו המוסיקה), בין העולם הרוחני לעולם החומרי-מוחשי. הבאר היא ביטוי לגילוי רוחני, לשלמות ולקדושה. האבות מצאו את שלמותם-זיווגיהם ליד הבאר; נביעת התורה נמשלה לנביעת המים; מים הם ביטוי לשפע המיוחד שהקב'ה מרעיף על עם ישראל, ועוד. בפרשתנו, העם נמצא בדרגת אמונה גבוהה ופוצח בשירת הודיה על הבאר שנסתלקה עם מות מרים וחזרה, ועל הנס שבהעלאת הרוגי המואבי והאמורי. שירת הודיה זו, המכילה רמזים מהעבר של העם, מבוצעת על ידי כולם כאיש אחד ולא כשירת מענה, היא גולת הכותרת של סיום תקופת המדבר. הדרגה הגבוהה ביותר של אמונה ובטחון מוצאת את ביטויה בשירה – במלל ובלחן – ליד באר המים.

 

רחל קולנדר

 


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines