עמוק בביצה - יוני לביא - מורשת - מורשת תרבות
 
 

יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 




תרבות

דף הבית » תרבות » מאמרי תרבות » עמוק בביצה


עמוק בביצה

מאת: יוני לביא

יוצרי 'סרוגים' עשו זאת לאט ובתחכום. את שני הפרקים הראשונים עברנו בכיף. מה גם שעד שסוף סוף 'מתייחסים' אלינו בעולם הגדול, מה לנו כי נלין? – צפו וסתמו. אלא שככל שעברו להם הפרקים נהיה לנו קשה יותר ויותר, אבל עדיין מי יעיז לומר מילה? אז שבוע שעבר היה חלוץ ראשון (הרב אבינר)  שצעק: המלך הוא עירום והשבוע יוני לביא מעיז לראשונה להוציא את מה ששמר בבטן על מלכת הביצה.

 וגם, ניסיון נוסף לענות על השאלה האם תיתכן יצירה יהודית מקורית וגם שתהיה מעניינת באמת, כשהיא מגודרת בגדרי הלכה?

 

נדמה שאלפיים שנה חיכינו רק לרגע הזה. הִנֵה, קיבלנו בָּמָה! ועוד איזו במה – סידרה שלמה בערוץ הכבלים YES. ולכן, לפני הכול, אי אפשר שלא להגיד מילה טובה על התוכנית הזו. פריצה ראשונה של יוצר ויוצרת מהמגזר אל הטלוויזיה הכללית וסידרה נצפית ומדוברת מאוד שהצליחה להציף את בעיית הרווקות המאוחרת על הניסיונות והקשיים הכרוכים בה, את מצוקתם המיוחדת של הגרושים, ובכלל - את המתח התמידי שחי בו אדם דתי המוקף בסביבה חילונית. אין מה לומר, יותר משהיו מצליחים לעשות הרבה מאמרים מלומדים של כל מיני רבנים, יותר משהיו גורמות כתבות סוחטות דמעות בעיתוני המגזר, עשתה 'סרוגים', ובגדול.

אלא שלמרות כל זאת הדרך שבה זה נעשה מעוררת כמה סימני שאלה נוקבים.

 

לכאורה אין שום פסול ברצון לחשוף את חייהם המעניינים של כמה מאות רווקים ורווקות משוכני ה'ביצה' בסלונו של עם ישראל. בתור מי שבאו בעצמם מן המקום הזה, אין לי ספק שמפיקי הסדרה מכירים את שוכניה היטב. אלא שדווקא בגלל זה, עוד לפני שאלת מיליון הדולר עד כמה הסדרה באמת משקפת את חייו של כלל הציבור הדתי-לאומי (קראתם לה 'סרוגים', לא?), ולא של כמה מאות צעירים ירושלמיים, אין לי ספק שאפילו אותם היא לא משקפת באמת. גם מבלי להכיר מקרוב את האנשים האלו, צר לי לקבוע שסרוגים 'הרגה' אותם לגמרי. מאנשים אמיתיים עם עולם מלא של רגשות, מחשבות ותחומי עניין מגוונים, הם הפכו לאנשים צרים, שטחיים וחד ממדיים. אין להם בעולמם לא משפחה ולא לימודים, לא בילויים ולא קריאת ספרים, לא לימוד תורה, לא פוליטיקה ולא רוחניות. כלום! רק דבר אחד מעסיק את מוחם הקודח וממלא את יומם מצאת החמה ועד צאת הנשמה. דייטים.

 

אלא שהבעיה לא נגמרת כאן. היא רק מתחילה. בדרך אגב, 'סרוגים' מעבירה המון מסרים סמויים. האם זה מקרי שכל הגברים בסדרה הם אימפוטנטים רגשיים, 'לא בנויים לקשר ארוך', חסרי טקט, אגואיסטים או סתם נודניקים טרחניים?

האמת לא כולם. יש אחד ויחיד שלא. אַבְרִי. הבחור החילוני (...) הוא - גבר אמיתי. בוגר, סבלני, רומנטי, עדין, מתחשב, פתוח לשינוי. אז אם לא הבנת את זה מותק, נגיד ברור יותר. את מחפשת אהבה סוחפת עם גבר אמיתי? עזבי אותך מהדתיים המתוסבכים. את כבר מבינה לבד איפה כדאי לחפש. (מעניין שב'סרוגים', באופן לא מפתיע, מה שהרס גם את האהבה הגדולה בינו לבחורה הדתייה היא, כמובן, הדת ו'מגבלותיה'...)

 

נמשיך הלאה. באופן שיטתי לאורך הסדרה גם האחרונים שהיו נאמנים להלכה ו'שמרו נגיעה' עם המין השני, ואפילו הצהירו על כך בחגיגיות ('אני לא נוגעת בבנים'. יפעת) תוך מקסימום שני פרקים – נפלו שדוּדִים. אין אחד שניצל מיד הגורל! ואתה רואה את זה וכבר מתחיל שאול את עצמך במבוכה – איך ייתכן שאני דווקא החזקתי מעמד והצלחתי לשמור על עצמי מכל זה עד החתונה? יכול להיות שאני המוזר? אולי משהו בי לא בסדר?

והלהיטות של יוצרי הסדרה להראות שכולם כאלו, כולם כמונו, מביאה אותם למעשים בלתי מתקבלים על הדעת. אפילו את ה'מרכזניק' שבחבורה, יוחאי, שְשׂוּרטַט ביד אומן בצורה הכי סטריאוטיפית שרק אפשר, אפילו אותו הם גוררים אל תוך הקלחת בצורה ברוטאלית ולא אמינה. בהופעתו הראשונה מפגין צדיקות חסודה כלפי בחורה שפגש, כשהוא מסרב לבקשתה ללמוד איתו טעמי המקרא, ובתוכנית הבאה הוא כבר פורץ גבולות באמצע הרחוב... ולא רק זה – אחרי חמש דקות, באינפנטיליות ילדותית, הוא מציע לה להתחתן איתו כדי 'לכפר' על מה שעשה. לא צריך להיות 'מרכזניק' בשביל להיעלב. הלו, חבר'ה, לא נסחפתם? גם בסדרה על דתיים מותר לשמור על רמה.

 

אז מה היה לנו? ישובי הביצה ללא יוצא מן הכלל אינם שומרים נגיעה. הדוס מ'מרכז' גם לא. ואפילו לא המתנחל הנשוי (+3). אז מי כן? אף אחד! מה, אתם מרימים גבה? וכי בחיים שלכם יצא לכם פעם לראות דתי שכן שומר על ההלכה?!

וכך באלגנטיות ובהדרגה מופלאה מפרק לפרק עולה כמות הסצנות שמי שרוצה ולו מעט לשמור על ניקיון עיניו ועל התוכן שנכנס דרכם, חייב למצוא במה להתעסק על שולחן הסלון במבוכה. מה קרה? העלילה נחלשה וצריך לפצות על כך בדרכים אחרות?

 

הלאה - ומה עם המשפ

רשימת התגובות  
המאמר של יוני ממש מדבר אלי. - אהובה קליין , 05/11/2008
לעניות דעתי בכל יצירה- יש להבליט את הקדושה- כמו שנאמר:``קדושים תהיו...`` בין ביצירה של כתיבה בין ביצירה של אומנות - כי הכתר של היצירה הוא הקדושה -התורנית.עלינו להיזהר לא להיגרר לרוחות רעות הנושבות בסביבתנו,יש להדגיש את היופי שבדת שלנו-זוהי זכותנו, הרי אנו- עם מרומם מכל העמים. עלינו לנצל זאת בכל ענפי היצירה בצורה נעימה וחביבה, אני אישית מקפידה על כך,אני מחברת סיפורים לילדים ומציירת מדרשי תמונה על התנ``ך המבוססים על פסוקים.אם נקפיד על הנ``ל -בע``ה הכל יראה אחרת, העם צמא לרוחניות,דברים לא מכובדים ניתן למצוא- בשפע בכל מקום. החוכמה להתעלות, להיות צמודים לתורתנו הקדושה, כי רק זוהי הדרך הנכונה.``דרכיה ררכי נועם וכל נתיבותיה שלום``.יישר כוח לדבריו של יוני.
אין אלוקים בסדרה - ריקי, 16/10/2008
כשקראתי את המשפט הזה, אמרתי לעצמי ``וואלה``.
זה מה שמפריע...
אם נעשה השוואה לסרט ``אושפיזין`` של שולי רנד
(שלדעתי לא פחות מוצלח מסרוגים) נראה ששם הוא בדיאלוג תמידי עם אלוקים. יש התחבטויות, ישנן בעיות, אך ישנו אלוקים בתמונה!
סרוגים החמיצו את הקטע הזה.
כולי תקווה שבעונה שניה יהיה תיקון והבנה. בואו, נסו לעשות סדרה עם גבולות הלכה ברורים. זה אפשרי, זה אפילו יעלה את הרייטינג.
יש לי שאלה עבורך... - יהודיה , 21/09/2008
ראשית כתבה יפה ומעניינת...
שנית. יש לי שאלה ? מעניין שבחצר לייזי שפירא(במאי ``הסרוגים`` ו``החצר``) כן שילב בין אהבה, אלוקים, משפחה וזוגיות באופן דיי יפה ומכובד...
אולי נשאל את עצמנו אולי זה מה שהעולם רואה אותנו??? והאלוקים, זוגיות וומשפחה... זה רק עמוק בפנים????
כל מילה בסלע!! פשוט רדוד מה שהולך שם... - עדי, 18/09/2008
וחבל שזה נעשה על גבינו, זה לכאורה סדרה דתית רק חבל שהיא מציגה את הדתיים באור שלילי כל כך....
אז יוני, אם כל כך חשוב לך, אנא תכתוב אתה תסריט משלך!! - נעמי, 18/09/2008
אתה כנראה לא מכיר את חיי הביצה, כי הם מוצגים בסדרה באופן מאד מדוייק...
המאמר שלך ממש שחור ולבן, בלי אפורים באמצע...
כן, יש דתיים כאלו, שמחפשים אהבה שנים, וזה מהווה חלק גדול מחייהם, בנוסף לאהבה.
אי אפשר להראות את כל הצדדים בחיי דמויות הסדרה, והדייטים זה החלק החשוב שאותו רצו להראות כאן! אי אפשר ב-30 דקות לפרוש את כל חיי האנשים האלו... אבל בכל זאת, רואים אותם עובדים, מתפללים, לומדים - בניגוד למה שכתבת. טול קורה מבין עיניך.
מסכימה עם כל מילה - אפרת, 18/09/2008
אכן סדרה שכלל לא מיצגת את המגזר. להיפך, עוד גורמת לו עוול.

לייזי-לטיפולך!
איפה אתה חי . זה בדיוק מה שקורה בביצה - לומי, 17/09/2008
ממש ככה
מסכימה לחלוטין!!! - יהודית, 17/09/2008
גם אם יש אנשים מסוימים שמתנהגים כמו שרואים בסדרה, הם לא הכלל וזה לא נכון להציג את כל הסרוגים על פי מיעוט.
משפיע יותר מסרט אחר - מ.ש, 17/09/2008
אני שמחה שסוף שסוף אחרי יותר מ10 פרקים התחלנו לשים לב..ההרגשה הזאת שחודרת לאט לאט בלי לשים לב שהכול מותר..ושעוקבים אחרי סדרה ורואים כיפה וחצאית..דברים מוכרים.. והאיסורים שהם עוברים עליהם זה חלק מהחיים..זה משפיע ואפילו יותר גרוע מכול סרט אחר!!
מה? - רותם, 17/09/2008
אני לא חושבת שהסדרה חרטה על דגלה לייצג את הציבור הדתי בכללותו (גם לא את כל הסרוגים) ממש כמו שהסדרה ``פלורנטיין`` לא ייצגה את הציבור החילוני בכללותו.
הסדרה באה לספר סיםור של 5 דמויות ד-י-מ-י-ו-נ-י-ו-ת שחיות בביצה בקטמון ולא לצאת להגנת הקהילה הדתית באשר היא.
דווקא כתושבת הביצה כבר כמה וכמה שנים.. הדמויות הן דיי מציאותיות.
אלקים נעדר. הוא נמצא שם כל הזמן.. לא חיייבים לקרוא לו בשמו כדי לדון בו ובאמונה..
נראה לי שמישהו כאן עלה על גל ה``בוא נרד על סרוגים כי הם לא מוציאים אותנו כקדושים טהורים`` ולא כ``כ מוכן לרדת ממנו

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines