אחים במחלוקת - עדי דוד - מורשת - מורשת תרבות
 
 

יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 




תרבות

דף הבית » תרבות » מאמרי תרבות » אחים במחלוקת


אחים במחלוקת

מאת: עדי דוד

אם יש מחלוקת שאיני לוקחת בה צד זוהי המחלוקת בגין מצוות שמיטה, ולו רק בגלל שביטויים כמו 'היתר מכירה', 'אוצר בית דין', ו'הפקר', חרף כל מאמציי להבין, עדיין נשמעים לי כמו סינית מדופלמת.
ברגע הראשון שהבנתי כי המחזה שעומד להתחיל נסוב על מחלוקת בעניין 'שמיטה', רציתי לברוח כל עוד נפשי בי.

אך המחזה החל, ומתוקף תפקידי נותרתי ישובה במקומי, וטוב שכך.
אחים במחלוקת
מתרחש עלרקע ימי העלייה הראשונה ומציג את סיפורם של שני אחים, בניו של רב, שנולדו בפולין ונפרדו כאשר הראשון אברהם הרצפלד (דוד לפיד), עלה לארץ ישראל כחלוץ להפריח את השממה ואילו הצעיר, דוד הרצפלד (אסף פני אל) נותר עם הוריו בגלות פולין ושמר על חזותו ומנהגיו כחרדי. באחד הימים, מספר חודשים לאחר מות האב, עלה הבן הצעיר, תלמידהישיבה, לארץ ישראל, אל אחיו שלא פגש שנים רבות, שעמל יומם וליל בטיפול בשדה שקנה עבורם אביהם ברחובות. דוד הצעיר הגיע עם צוואת אביהם שהורה כי השדה שייך לשניהם, ובלבד שיחיו בשלום זה עם זה ולא יריבו. אך אם לא יצליחו לחיות בשלום - השדה יופקע מידם.

רצה הגורל והיתה זו שנת שמיטה והאח החרדי נדהם לגלות כי אחיו החלוץ ממשיך לעבוד את האדמה של אביהם ולהסתמך על 'היתר המכירה' שנוסד אז. מכאן ואילךמתגלעת מחלוקת אחים שבמהלכה במעין משפט שלמה הם חילקו ביניהם את השדה המשותף. זוהימחלוקת שראשיתה בשני אחים ואת סופה אנו רואים בימינו אנו ממש. זהו מאבק בין שניאחים, אך יותר מכל זהו מאבק ממושך הקיים עד היום, של החרדי מול הציוני, הישן מולהחדש, "הרבנים שלנו" מול "הרבנים שלהם", והמינון הנכון בין התורה לעבודה.

את המושגים שפעם נשמעו לי כמו סינית, הצלחתי ללמוד בזריזות (כנראה שטובמראה עיניים ממשמע אוזניים), ונשאבתי תוך זמן קצר אל עומק העלילה המתפתחת.

בנקודת השיא נחשד דוד שעיבד את שדהו, אך בעצם היה זה אחיו שלא יכול היהלראות את האדמה המופקרת ועיבד אותה, ויצא כרוז שהכריז על דוד כעל חוטא גדול. בכעסו, הדליק דוד אש ושרף את שדהו של אחיו. היתה זו תמצית העלילה ותמצית מחלוקות חיינוכיהודים. ברגע קטן זה, בזכות המשחק המצוין (שחקן נוסף בהצגה היה גיא דורון), הצלחתילהבין דבר גדול:

ראשית, איך מתחילות מחלוקות - לרוב הן מתחילות 'לשם שמיים' ומהר מאוד עוברות למאבקי כוח ואגו עד ששוכחים בכלל כי אותו הקב"ה שאנו פועלים בשמוולשמו, אמר כי "גדול השלום" עד שאפילו כל ישראל יהיו חוטאים, אך יש שלום ביניהם, הוא גואל אותם מיד.

שנית, איך כל כך קל להדליק את אש המחלוקת, וכמה מהר היאמתלקחת. במחי הדלקת גפרור קטן, אפשר להבעיר ולשרוף שדות שלמים, חיים שלמים, משפחה.

ושלישית, במחזה נפרש בפנינו שורש המחלוקת, תחילתה, בימי העלייה אל ארץישראל. שני אחים, האחד ציוני חלוץ והשני תלמיד ישיבה חרדי, מדינה בהקמה, שדותרחבים, מצב חירום המצריך חשיבה על פתרון הלכתי חדש ורב קוק גדול אחד.

היום, כשישים שנה אחר כך, אנחנו כבר לא רואים אנשים, אנחנו רואים רק מחנות: "חרדים", "ציונות דתית", "חילונים". כבר לא זוכרים את שורש המחלוקת, שוכחים שלשני המחנותאותו האב, שרק רוצה שנחיה בשלום ולא נריב. אחרת ה'שדה' יופקע מידינו.

התמונה בה דוד מבעיר את שדה אחיו, ובו בעת הכרוז החרדי מכריז עליו כחוטא, ואבריימל'ה כמעט ומאבד שליטה, נשארה חקוקה בלבי. ככה מתחילות מחלוקות, הבנתי, בשבריר של שנייה, ומי יודע מתי ואיך הן מסתיימות.

המחז הסתיים ב'סולחה' בין השניים, אך השאלה שנשארת תלויה בעינה היא איך היא תסתיים אצלנו.

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines