קום והתהלך בארץ - דורית גרייבר - מורשת - מורשת תרבות

דף הבית » תרבות » מאמרי תרבות » קום והתהלך בארץ

קום והתהלך בארץ

מאת: דורית גרייבר

יום העצמאות בפתח, בין שלל הממנגלים והמנופפים יש גם כאלו שאוהבים לצאת לתור את הארץ ממש ולחוות קצת מהיופי של זו שחוגגת עצמאות. הפריחה עכשיו בשיאה, וכל העושר הצבעוני הזה ייעלם עם תחילת הקיץ, וחבל שניתן לו להיעלם מבלי להתענג על הריחות והצבעיו, כמו שהיטיב דוד המלך לתאר בשיר השירים: "הניצנים נראו בארץ עת הזמיר הגיע וקול התור נשמע בארצו" (שיר השירים ב).

אז הנה לכם, רעיון למסלול טיול מקסים ואביבי שאפשר לחוות ביום העצמאות הקרוב או בכל יום אחר- שמורת הטבע אלוני אבא.

השמורה משתרעת על שטח של 950 דונם ונמצאת בין שפרעם, שער העמקים וציפורי. שם השמורה ניתן לה על שם המושב השיתופי הסמוך - אלוני אבא, המנציח בשמו את אבא ברדיצ'ב, צנחן עברי שצנח עם חבריו אל שטחי האויב הנאצי במהלך מלחמת העולם השנייה באירופה, נתפס והוצא להורג.

השמורה היא השריד הגדול ביותר ליער אלונים אשר כיסה בעבר שטח רב - מהרי נצרת וטבעון בצפון, ועד וקיסריה בדרום. רובו של יער זה נכרת על ידי התורכים בתקופת מלחמת העולם הראשונה כדי לשמש כדלק לקטרים. בזכות התנגדות העיקשת של מתיישבים  טמפלרים נשמר חלק זה של היער.

איך מגיעים?
מכביש החוף פונים ימינה במחלף זכרון יעקב לכביש 70, ממשיכים ישר בצומת פורדיס, עוברים את יקנעם. בצומת התשבי פונים ימינה לכיוון קרית טבעון, בצומת השומרים פונים ימינה לכביש 75, ומיד שמאלה בצומת אלונים לכיוון אלונים ובית לחם הגלילית.
שם ממשיכים ישר עם הכביש המתפתל וכ-200 מטרים לפני הפניה לישוב אלוני אבא, ישנו שלט המפנה למגרש החנייה של שמורת אלוני אבא.

נלך בשביל המתחיל במגרש החניה המסודר דרך יער טבעי של אלונים,אלות וחרובים, עד לקרחת יער גדולה מלאה בעצי אלון תבור גדולים. אלון התבור הוא עץ גדול המתנשא לגובה של 4 קומות ויכול להאריך ימים עד 1000 שנים ויותר. נחצה את קרחת היער וניכנס שוב לאזור מיוער עמוס בחורש סבוך, עד למקום שבו פונה השביל ימינה ושם נגלה מולנו הנוף במלוא הדרו – מבט דרומה אל הבתים הקרובים של אלוני אבא, רמת ישי, עמק יזרעאל, הכרמל והרי נצרת. מכאן נמשיך בשביל אל מרבדי פריחה צבעוניים של כלניות, עיריות, נוריות ועוד.

נרד עם השביל עד לשלולית החורף המלאכותית המשמשת בית גידול לדו-חיים, כמו סלמנדרה וטריטון ההולכים ו

פורטל מורשת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים